Ik als merk – Online portfolio

De laatste paar maanden ben ik druk bezig geweest met mijn website te vernieuwen. Niet alleen de beelden maar voornamelijk de gehele lay-out.

Ik wil het vandaag hebben over een online portfolio.
Dit kan op verschillende manieren, waarvan ik er enkele zal behandelen in dit blog artikel.

Website

Schermafbeelding 2017-03-23 om 12.38.56
Allereerst ga ik voor de meest klassieke vorm van een online portfolio, je eigen website. Dit is ook de meest persoonlijke vorm. Je kunt maken wat je wil. Wanneer je kunt coderen is alles hierin mogelijk. Wel is dit niet eenvoudig en moet je hier je weg in zien te vinden. Zelf heb ik mijn website gecodeerd in Adobe Dreamweaver. Het is overzichtelijk en werkt gebruiksvriendelijk.
Wanneer je minder bekend bent met coderen zijn er ook alternatieven. Zo zijn er programma’s waarin je een website kunt opbouwen op een manier die lijkt op een combinatie van Photoshop en InDesign, dit heet Adobe Muse. Je bent hier vrij in je lay-out maar er is minder mogelijk dan wanneer je codeert.
Ook kun je een website opbouwen vanuit een andere externe website. De meest bekende hiervan is WordPress. Je kunt in WordPress kiezen uit gratis en betaalde lay-outs. De lay-outs kun je personaliseren met instellingen in WordPress maar ook via codes.
Naast WordPress zijn er ook nog andere eenvoudige websites waarop je een eigen site kunt maken. Een voorbeeld hiervan is Wix.

Voordelen:
– Komt professioneel over
– Eigen lay-out
– Vindbaar in Google
Nadelen:
– Kost geld
– Zit veel tijd in
– Mensen moeten van het bestaan van je website afweten om er op te komen
– Coderen is niet altijd even eenvoudig

Social media

Schermafbeelding 2017-03-23 om 12.37.26
Buiten een eigen website kun je ook je werk plaatsen op social media en dit als je portfolio presenteren. De meest bekende kanalen hiervoor zijn Facebook en Instagram.
Op Facebook heb je twee opties: je kunt je werk plaatsen op je persoonlijke profiel of op een bedrijfspagina. Op je persoonlijke profiel zullen vooral je vrienden de beelden te zien krijgen in hun tijdlijn. Met een bedrijfspagina kunnen mensen je pagina ‘liken’ waarna ze je werk kunnen volgen. Op deze manier kunnen mensen waar mee je geen vrienden bent op Facebook wel op de hoogte blijven van je werk. Via een bedrijfspagina kun je het werk en sociale persoonlijke leven splitsen.
Schermafbeelding 2017-03-23 om 12.39.46 copy

Ook Instagram is een platform waar veel fotografen hun werk presenteren. Het draait hier voornamelijk om beelden en daarom kun je zo een mooi overzicht tonen van je werk. Door # te gebruiken kun je een groter bereik creëren. Je zit vast aan een lay-out vorm waarbij er steeds drie vierkante beelden naast elkaar worden geplaatst. Wel kun je hier creatief mee om gaan. Door witte of gekleurde vlakken te plaatsen, een foto in meerdere vlakken op te delen, of te kiezen om bepaalde beelden naast of bij elkaar te plaatsen kun je zo een eigen stijl op Instagram krijgen.

Voordelen:
– Relatief snel een groot bereik
– Gratis
– Makkelijk vindbaar
– Eenvoudig in gebruik
– Vaak meer persoonlijke benadering
– Kunt makkelijk in contact komen met anderen
Nadelen:
– Zit vast aan een lay-out
– Veel concurrentie
– Veel nep accounts (nep volgers)
– Lage resolutie afbeeldingen
– Zit vast aan uitsnede (Instagram)

Fotografiesites

Schermafbeelding 2017-03-23 om 12.41.05
Er zijn verschillende fotografiewebsites waar je werk op kunt plaatsen. Je kunt dit ook zien als sociale media kanalen alleen dan specifiek gericht op fotografen/creatievelingen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn Flickr, 500px en DeviantArt.  Op deze websites zitten mensen van over de hele wereld en plaatsen ze hun eigen werk. Op deze manier creëer je een netwerk van mensen die ook geïnteresseerd zijn in fotografie. In tegenstelling tot Facebook en Instagram waar ook andere mensen en bedrijven op zitten die niet in deze creatieve sector zitten. De websites zijn daarom vooral om elkaar te inspireren, te leren van kritische meningen en om elkaars werk te waarderen.

Voordelen:
– Internationaal bereik
– Alleen fotografie gericht
– Vaak wel hoge resolutie foto’s
– Kunt makkelijk in contact komen met andere foto-liefhebbers
Nadelen:
– Buiten creatieve sector zullen ze je werk niet zien
– Moeilijk op te vallen
– Steeds meer niet gepaste content op websites

Conclusie

Er zijn veel verschillende opties om je werk/portfolio online te presenteren aan de buitenwereld.
Je kunt ook altijd combinaties gebruiken van verschillende mogelijkheden; zelf heb ik een eigen gecodeerde website, voor social media gebruik ik Facebook en Instagram en daarnaast zit ik op specifieke fotografiewebsites.

Welke optie past het beste bij je?

Op de hoogte blijven van nieuwe blogposts? Volg mijn facebookpagina: Evely Photography of volg me op Bloglovin.

2 gedachten over “Ik als merk – Online portfolio

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven