Op dit moment ben ik druk in de weer voor mijn bedrijf, alleen dan eventjes niet zo zeer fotograferen. Ik ben de laatste tijd namelijk aan het nadenken over wat ik als bedrijf wil uitstralen. Binnenkort komt er een gloednieuwe website aan en een nieuw visitekaartje. Verder hebben jullie misschien al wat verschillen kunnen zien op mijn social media accounts, onder andere een nieuwe zakelijke foto!
In deze blog reeks ‘Ik als merk’ wil ik jullie helpen bij het maken van je eigen huisstijl en hoe jij je het beste profileert naar de buiten wereld.
Want hoe begin je daar nu eigenlijk aan? Allereerst zal ik in dit artikel uitleg geven over wat personal branding precies inhoudt.
USP
Misschien heb je nog nooit van deze afkorting gehoord. Het staat voor Unique Selling Points. Dit is in een paar woorden wat jou als merk of je bedrijf, uniek maakt.
De handigste manier om jouw USP’s te bepalen, is door het maken van een woordweb. Pak een groot blad papier en schrijf in het midden je naam of de naam van je bedrijf op. Vervolgens vul je het gehele blad met woorden die jij vindt passen bij je bedrijf. Hou je vooral niet in. Het beste is om een timer te zetten van bijvoorbeeld 10 minuten. Binnen die 10 minuten moet je blad gevuld zijn. Dit is handig omdat je anders al snel de neiging hebt om veel te lang na te denken. Maar de beste manier is om impulsief dingen op te schrijven die in je op komen. Als je blad gevuld is, onderstreep of omcirkel je de woorden die voor jou het allerbelangrijkst zijn. Dit zijn je USP’s. Doordat je de woorden impulsief en vanuit je gevoel hebt opgeschreven, zijn ze vaak persoonlijker en echt het gene wat je uniek maakt.
Moodboard
Nu je de woorden hebt waar je voor staat kun je het visueel gaan maken. Door een moodboard te maken en afbeeldingen te zoeken die passen bij het gene wat je uit wilt stralen, krijg je een goed overzicht. Hier helpen de woorden van je USP’s ook bij als richtlijn. Zoek overal afbeeldingen. Door alleen internet ga je soms te gericht zoeken en ben je minder open voor nieuwe input. Kijk daarom ook zeker in tijdschriften en andere geprinte media.
Print en knip alles uit en plak het op een groot vel papier. Doordat je het tastbaar hebt kun je er een aantal dagen goed naar kijken en eventueel bepalen of er een beeld af moet of iets bij. Als je helemaal tevreden bent met je moodboard kun je verder gaan met de echt uiteindelijke vormgeving van je bedrijf.
Huisstijl
Je huisstijl is de uiteindelijke vormgeving van je bedrijf. Een huisstijl bestaat uit een aantal onderdelen.
– Een logo
– Kleur pallet
– Visitekaartje
– website en social media
– briefpapier en nog ander mogelijk drukwerk.
Een aantal van deze onderdelen ga ik in aparte blog posts behandelen.
Personal branding houdt dus veel meer in dan je misschien op het eerste gezicht zou denken. De USP’s en het moodboard zijn een goed begin bij het bepalen van je uiteindelijke huisstijl. Heb jij al eens nagedacht hoe jij jezelf of je bedrijf presenteert aan de buitenwereld?
Op de hoogte blijven van nieuwe blog posts? Volg mijn facebook pagina: Evely Photography
Ik loop altijd een beetje achter de feiten aan. Ik doe wat ik leuk vind, en pas later realiseer ik me waar mijn focus ligt.
Na jaren van vallen en opstaan weet ik gelukkig wat mijn USP is
Ja uiteindelijk kan je onbewust ook deze stappen toepassen! Vaak weet je in je hoofd wel wat je bedrijf uniek maakt maar als je het dan echt moet verwoorden is het dan vaak toch lastig om de juiste woorden uit te spreken. Daar helpen de USP’s dan bij! Fijn om te horen dat je ondertussen je USP’s weet!