Fixed – Hoe is het project ontstaan?

Zoals jullie waarschijnlijk al meegekregen hebben op mijn social media kanalen, ik ben afgestudeerd!!
Op mijn blog wil ik dieper op mijn eindwerk in gaan. Niet alleen het idee maar ook hoe ik technisch de beelden opgebouwd heb. Zo ga ik ook schrijven over de presentatie vorm van mijn beelden tijdens de expositie.

In deze inleidende post ga ik vertellen hoe het idee van mijn eindwerk tot stand is gekomen.

_MG_5449

Het project begon allemaal met dit boek. Een toen nog leeg schetsboek wat ik nog thuis had liggen van mijn jaren aan de kunstacademie in Arendonk (hier volgde ik het kindertraject). Dit boek ben ik gaan vullen met afbeeldingen en teksten die ik mooi vond. Nog niet perse gekeken vanuit een thema maar meer om te ontdekken wat ik zelf mooi vind en beeldend aanspreekt. Zo kwamen er al snel bloemen naar boven. Iedereen die mij kent, die kent ook mijn liefde voor bloemen en bloemenprintjes. Ook een klassiek gevoel zag ik veel terug in de gevonden foto’s. De teksten en quotes die ik vond waren teksten die voor mij herkenbaar waren en me raakte.

Al een langere tijd wilde ik een groot project uitvoeren. Een conceptuele reeks waarbij alles in scene gezet was. Dit met een bijna filmische aanpak.

Dit idee heeft zeker al een jaar of 3 in mijn hoofd gespookt maar zonder een perfect passend concept kwam ik niet ver. Door alle andere opdrachten die in de drie jaar op Narafi plaatsvonden is het idee van een heel groot project wat vervaagd. In de zomer van 2016 moest ik met een idee voorstel komen voor mijn afstudeer project. Echter zat op dat moment mijn hoofd vol. De liefde en vooral het verdriet had het overgenomen van mijn creativiteit als fotograaf. Om deze emoties toch kwijt te kunnen heb ik deze gevoelens proberen te verwoorden en te verbeelden. Door het zoeken naar quotes uit onder andere het boek ‘The Great Gatsby’ en verschillende liedjes die me op dat moment raakten was het project gestart. Mijn eindwerk kon niet persoonlijker worden dan dit. Een concept wat vanuit mezelf is ontstaan en zo ook in beeld gebracht zou worden.

Het eindwerk is een afsluiter geworden van deze periode. De verschillende fases zijn te zien in de reeksen. Door het op deze manier te verwerken zal ik het gaan accepteren.

 

thesis_evely_duis

In 2016 heb ik twee series gemaakt die al te maken hebben met de verwerking van de periode. Iedere serie geeft een fase van deze verwerking aan. Op deze manier vormen de drie series samen een groot project.


Broken
In september ben ik begonnen met het eerste deel van de verwerking. De reeks ‘Broken’ was de eerste fase. Het liefdesverdriet zelf. In deze beelden wilde ik dit gevoel vastleggen in samenwerking met een model waarmee ik dit gevoel kon overbrengen. Met het project zijn we een steun voor elkaar geweest.

De beelden zijn gedrukt op glasscherven. Dit om het fragiele in de beelden nog extra te benadrukken. Mensen die de glasscherven in hun handen hebben gaan er op een voorzichtige manier mee om. Hiermee ook de gedachte dat het beter was geweest als mensen ook op deze voorzichtigere manier met ons om hadden gegaan. De duistere tinten geven het sombere gevoel en de pijn aan. Het model is (semi) naakt in beeld gebracht om het pure nog meer naar boven te laten komen.

thesis_evely_duis2

thesis_evely_duis3


Empty
Na dit project is een volgend project ontstaan. Het vervolg op ‘Broken’ is ‘Empty’. Na al het verdriet ging ik me afsluiten. Afsluiten voor de pijn maar ook voor de blijdschap. Ik kwam er al snel achter dat dit niet oploste, maar hoe ik de balans weer terug kon vinden was een zoektocht. De reeks ‘Empty’ heb ik dan ook zo ervaren. Normaal denk ik al mijn beelden zorgvuldig uit van te voren, dit keer was het meer een zoektocht naar het juiste beeld. De beelden die ik gemaakt heb zijn een combinatie van model beelden en momenten die ik spontaan ergens tegen kwam en voor mij het gevoel beschreven. De beelden met een model erop zijn op het moment bedacht en alleen het juiste gevoel (en het gebrek van het geen gevoel hebben) was hierin belangrijk. Ook dit project wilde ik op een passende manier presenteren. Hierbij kwam ik snel op iets transparants uit. Het gevoel van niets waarbij je merkt dat er ergens een blokkade zit. Door het op kalkpapier te drukken heb ik dit proberen te visualiseren. Het is transparant maar niet helder genoeg om er ook echt door heen te kijken.

thesis_evely_duis4

Schermafbeelding 2017-06-24 om 23.12.40


De laatste reeks van dit grotere project is het eindwerk. Een reeks waar alles samen komt en het verwerkingsproces afgesloten zal worden. In deze reeks ga je situaties zien waar ik doorheen ben gekomen. Dit om ze zo allemaal te kunnen accepteren. Op deze manier kan ik ernaar terugkijken wanneer ik dat wil, terwijl het deels uit mijn gedachten versleten is. Met dit onderzoek wil ik laten zien hoe ik de emoties in beelden kan vastleggen door middel van het uitschrijven van scenes, gebruik van licht, kleuren en styling.

In mijn volgende blogpost ga ik de eerste scène behandelen. Hierin komt het verhaal van de scène aan bod, het script, het beeldende aspect, hoe het licht opgebouwd is, nabewerking en het uiteindelijke resultaat!

Waar kijken jullie het meeste naar uit?

Op de hoogte blijven van nieuwe blogposts? Volg mijn facebookpagina: Evely Photography of volg me op Bloglovin.

Comments

  1. evan iatrakis says:

    mooi werk heeft u gemaakt,

    groeten, Evan Iatrakis Fotograaf en docent fotografie

    1. Evely says:

      Dank u Evan! Gr Evely

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *